(Mg.) Maestría en Ciencias Económicas con Mención en Gestión Empresarial
Browse
Browsing (Mg.) Maestría en Ciencias Económicas con Mención en Gestión Empresarial by browse.metadata.advisor "Bernal Lozano, Hugo Elias"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item Evaluación de la gestión financiera del gobierno local de la provincia de San Martin en el periodo 2008(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2009) Soria Bardales, Norman; Bernal Lozano, Hugo EliasThe topic of this work, refers to the study of evaluation of the financial management of the local government of the province of St Martin in the period 2008. The methodology of investigation (research) for the obtaining of the information was done across technologies (skills) of the interview, survey of questionnaire, direct observation and I gather of the information documentaria; they were polled to 220 persons, of which 140 were hard-working. The tabulations were done manually but with help of the software Excel. The form or reality is studied by the one that comes crossing the municipal finance of San's Martin province, in spite of the fact that we are in the year 2009, it seems to be incredible that still(yet) we have not found a balance between(among) what it(he,she) means to manage for a very short space a municipality(corporated town) that is to the service of the people(village) versus negotiations where the managers of shift believe that overnight they obtained a title deed of the order and therefore the management must suffer a series of mistakes, incompetences and immorality. On the other hand the evaluation presupuestal indicates that I try the municipality (corporated town) of the study can approve an evaluation a priori, but it is necessary to go more thoroughly to determine one new ways of managing this type of institutions, where the users interfere more in the management, and hereby it could control the resources assigned for the province. I conclude that the financial management of the local governments allows to optimize the presentation(service) of the projects mas not of the municipal services in benefit of the citizens, who would have to rationalize processes, integrating(repaying) the different functional areas across the systems of managerial information, establishing channels of direct communication with the neighbors. In case of our object of study, the financial evaluation of the projects executed by San's Martin municipality (corporated town) they give a result of 77 % of advance presupuestal.Item Gestión de calidad de las empresas comercializadoras de agua de mesa de la provincia de San Martin(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2011) Reategui Vela, Aldo Omar; Bernal Lozano, Hugo EliasLas ventas y el consumo de agua embotellada se han incrementado drásticamente en los últimos años. De 1988 a 2009, las ventas de agua embotellada a nivel mundial se han más que cuadruplicado a más de 131 millones de metros cúbicos anuales. Las ventas de agua embotellada en todo el mundo están aumentando a razón de 6% por año, mientras que el volumen de las bebidas de fruta que se consume es cada vez menos del 2% anual y venta de cerveza y la venta de refrescos están creciendo a menos del 1% al año. ¿A qué se debe el gran crecimiento en las ventas de agua embotellada? El agua embotellada cuesta normalmente mil veces más por litro de agua con respecto al de la red pública municipal, ¿Los consumidores están dispuestos a pagar este precio porque creen que el agua embotellada es más segura que el agua de la red pública? ¿Tienen una preferencia por el sabor real del agua embotellada? ¿O es la conveniencia de la botella de plástico portátil el factor principal? En 1961, Philip Crosby lanza el concepto de cero defectos, enfatizando la participación del recurso humano, dado que se considera que las fallas vienen de errores del ser humano. Sin embargo, en nuestra ciudad, la importancia de calidad como un elemento clave de la competitividad no logra captarse por completo hasta finales de los años dos mil, cuando comienza a notarse la presencia de empresas de todo el Perú. El concepto de calidad ha pasado a lo largo de estos últimos 20 años en Tarapoto, de una etapa donde no existía como una tarea sistemática a otra, donde el aseguramiento de calidad se inicia desde el diseño del producto y su respectivo proceso. Irónicamente, a pesar de su costo, los usuarios deben asumir que la pureza del agua embotellada está insuficientemente protegida, regulada, o en vigilancia permanente, e incluso cuando existen, las plantas de agua embotellada suelen recibir mucho menos control de los inspectores que las plantas de otros alimentos o los sistemas municipales de agua. En muchos lugares, como en nuestro país, los embotelladores son controlados por el Ministerio de Salud, sin embargo los resultados de los controles son guardados celosamente y no son conocidos por el público en general. En este sentido en el presente trabajo se pretende identificar el nivel gestión de calidad del producto y el servicio de las empresas comercializadoras de agua de mesa de la Provincia de San Martín, además de brindar un modelo de protocolos, procedimientos normalizados de operación y calidad, Plan HACCP con el que puedan cumplir con el nivel mínimo de calidad del producto y además mejorar la calidad del servicio que brindan a sus clientes.Item Influencia del clima organizacional en el desempeño laboral de los trabajadores de la Municipalidad Distrital de Morales; durante el primer semestre del año 2015(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2015) Silva Huamantumba, Edman Junior; Bernal Lozano, Hugo EliasThe research entitled "organizational climate influence on job performance of workers of the district municipality of moral; during the first half of 2015 "it is the result of the practical application of the methodology Hernandez Sampieri Roberto raised in his book "investigation of methodology" fifth edition, with a type of descriptive correlational research and an inductive method. Also worth mentioning that a survey applied to 75 municipal employees with a questionnaire composed of 25 questions regarding the organizational environment variable and 16 questions designed to assess job performance, all in search of answer the main question posed ¿How organizational climate influences on job performance of workers of the district municipality of moral; during the first half of 2015? For what was proposed as objectives; describe the organizational climate in the district municipality of morales, analyze job performance of workers of the district municipality of morales and finally identify the elements of organizational climate that impact negatively on the performance of workers of the district municipality of morales. So was obtained as results regarding the organizational climate has been achieved diagnose which is positioned at a regular level this because there are some shortcomings such as the lack of confidence that the boss shows to its partners, like staff You can´t make their own decisions on the organization and the same benefits are not perceived properly because it does not suit your needs, consequently the policies implemented in the company is not suited to the position of staff, on the other hand regularly remuneration received by staff not suit your needs, therefore job security staff affected. But though the work environment is in good condition. With regard to job performance of workers of the district municipality of moral it is determined at a medium level, because the goals are being met regularly, like the completion of the procedures as they are not properly executed, on the other hand predisposition Staff is affected in some way, so that also affects staff working team, also your satisfaction is low, therefore the above is that job performance is positioned at a regular level. Among the main factors affecting organizational climate negatively on job performance of employees of the district municipality of moral have the lowest level of confidence prevailing in the organization, inadequate benefits, poor pay and a wide labor instability. Finally, it has been determined a significant relationship of organizational climate on the performance of the employees of the district municipality of morales, because by maintaining regular climate, the performance of employees would behave similarly, this due to political, benefits, job security, among others affect the actual performance of the employees of the district municipality of morales.Item Percepción de la población sobre la tributación por impuesto predial en el distrito de Rumizapa, provincia de Lamas y departamento de San Martín - 2015(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2018) Tuesta Reategui, Ivan; Bernal Lozano, Hugo EliasLa investigación que lleva por título: Percepción de la población sobre la tributación por impuesto predial en el distrito de Rumizapa, provincia de Lamas y departamento de San Martín - 2015, es el resultado de la aplicación en la práctica de las teorías planteadas por Matlin y Foley, la percepción “Incluye la interpretación de las sensaciones, dándoles significado y organización”. Feldman “La organización, interpretación, análisis e integración de los estímulos, implica la actividad no solo de nuestros órganos sensoriales, sino también de nuestro cerebro”. La psicología clásica de Neisser, los que al ser aplicados y evaluados según sus indicadores propuestos arrojaron la percepción de los habitantes de la municipalidad distrital de Rumizapa. Asimismo, vale mencionar que la encuesta fue aplicada a 213 pobladores con una encuesta compuesta por 25 preguntas en relación a la variable percepción y 16 preguntas destinadas a evaluar el impuesto predial, todo esto en búsqueda de dar respuesta a la interrogante principal planteada ¿Cómo es la percepción sobre la tributación por impuesto predial en el Distrito de Rumizapa, provincia de Lamas, departamento de San Martin 2015? Por lo se empleó el método deductivo y se planteó como objetivo principal: Conocer la percepción sobre la tributación por impuesto predial en el Distrito de Rumizapa y como Objetivos Específicos, obteniendo como resultados: El impuesto predial es un tributo de periodicidad anual, y le alcanza a los predios urbanos y rústicos. La investigación nos muestra las siguientes conclusiones: sobre la percepción de la población acerca de los tributos que deben pagar a la municipalidad, el 4.7% indica que está muy bien, 8% indica que está bien, el 32.4% dice que es regular, el 32.9% que está muy mal, y el 22.1% manifiesta que está muy mal, por lo que podemos concluir que la población en su mayor porcentaje lo percibe como mal el pago de los tributos. Finalmente se ha logrado determinar una relación significativa, la recaudación del Impuesto Predial así como su administración y fiscalización la misma que es responsabilidad de la Municipalidad Distrital de Rumizapa. y el 5% de lo recaudado producto de lo percibido por este Impuesto, es destinado exclusivamente al desarrollo y mantenimiento del catastro distrital, previamente la Municipalidad debe elaborar y aprobar su Plan de Desarrollo Catastral para que este porcentaje sea destinado al cumplimiento del plan.Item La planeación estratégica para la viabilidad empresarial de Emapa San Martin S.A.(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2009) Zegarra Chung, Juan; Bernal Lozano, Hugo EliasThis research work entitled "The Strategic Planning for Business Feasibility EMAPA SAN MARTIN S.A., proposes the practice of strategic planning as an alternative tool for business management model that enables the business viability of EMAPA SAN MARTIN.S.A. In this research work is diagnosed and described the proposed model, labor obtained through the collection of data both within the company and outside of it. It has done the analysis and interpretation of management indicators and determining their business viability. From the results obtained confirms the general null hypothesis EMAPA SAN MARTIN SA, is not viable in business terms is not practiced strategic planning as a management model for business management.