(Lic.) Educación Primaria
Browse
Browsing (Lic.) Educación Primaria by browse.metadata.advisor "Ramirez Rojas, Jans"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Estrategia generadora procedimental Genius para el desarrollo de capacidades creativas en los estudiantes del sexto grado en el área de ciencia y ambiente de primaria de la I.E N°00536 Manuel Segundo del Águila(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2012) Rios Huansi, Lisbeth; Ramirez Rojas, JansThe present research was conducted in order to experience the Strategy Generating Procedural "Genius" to develop creative skills in students of Sixth Grade e in the area of Science and Environment of the primary level of El No. 00536 " Second Manuel Veiasquez Eagle "for this purpose have sought to focus the work of our expectation of research, with reference toa section of the Sixth Grade 6 having the Educationallnstitution. Research activity was initiated, with the diagnosis problem and th.e need to have children in the area of Science and Environment, which coUid be listening to the development of the . learning sessions of the course for Science and Environment, the teacher does so theoretical, expository, without the student's participation in theconstruction oftheir own knowledge and to give a twisrto this type of education traditionalist, had to design a strategic proposal. Therefore, the research was aimed to test the following hypothesis: The Strategy Generating Procedural "Geníus" will develop significantly creative abilities in students Sixth Grade "e" of the primary level of El No. 00536 "Manuel Second Eagle Velásquez in the area of Science and Environment. Rioja- 201 O. The type was applied research, experimental level, Pre design - Experiment with one group, ie, we applied the pre test and post test to the sample of 33 students. In the analysis of results is accepted the alternative hypothesis, therefore, the Strategy Generating Procedural Genius" developed significantly creative abilities in students Sixth Grade "e" of the primary level of El N°. 00536 "Manuel Second Eagle Velásquez "in the area of Science and Environment, with estimated value of less than te = -30,397 tt tabular value = 1 ,694.Item Estudio del estado nutricional en relación al desarrollo antropométrico de los niños y niñas del nivel de educación primaria de la Institución Educativa Experimental “José Carlos Mariátegui” - FEH-Distrito de Rioja - 2011(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2013) Bustamante Cerron, Diana Carolina; Calderon Paredes, Elber; Ramirez Rojas, JansEl presente trabajo de investigación se realizó con la finalidad de demostrar la existencia relacional entre el estado nutricional y el desarrollo antropométrico de los niños y niñas en edad escolar de la Institucipon Educativa Experimental “José Carlos Mariátegui” ubicada en el sector Rupacucha, distrito de Rioja; para tal fin nos avocamos a la tarea de centrar nuestra expectativa de investigación, tomando como referencia a toda la población estudiantil, matriculados el 2011 como muestra, compuesta por 86 estudiantes, de las 6 secciones, del primer al sexto grado del nivel de Educación Primaria la cual posee la Institución Educativa. Además de la tabla de valores antropométricos de Waterloo, se aplicó la tabla de valoración nutricional y antropométrica para niños y niñas en edad escolar. Para lo cual se utilizó una ficha que posee validación univelsal enitida por FAO y revisada por el Ministerio de Salud del Perú para ser aplicada a su realidad poblacional. Los datos consignados en la ficha de valoración antropométrica, son indicadores importantes para la obtención de los resultados como son: sexo, edad, peso y talla. Producto del análisis de datos estadísticos, arrojaron percentiles, que analizados nos dieron el siguiente resultado: sobrepeso(0%), con obecidad 2 estudiantes (2%), con peso normal 66 estudiantes (77%), con desnutrición leve 12 estudiantes (14%) y con desnutrición grave 6 estudiantes (7%). El coeficiente de correlación de Pearson, para la verificación de la hipótesis, obteniendose un valor calculado de Yș ═ 0.5459 y un valor tabular de Yα ═ ±0,205 (obtenido de la tabla de significación del coeficiente con relación de Pearson con 84 grados de libertad y 5% de significancia), verificando que el valor calculado es mayor que el valor tabular derecho, el cual permite que la hipótesis nula se ubique dentro de la región de rechazo. Por consiguiente se acepta la hipótesis de investigación con una confianza del 95%, la misma que se evidencia en el gráfico lineal y en el valor que se ha obtenido del coeficiente de correlación de Pearson Yș ═ 0.5459 siendo una correlación positica media y que es explicado por el 29,80% de la población. Significando que, eciste relación significativa entre el estado nutricional y la talla de nuestros niños y niñas de la Institución Educativa Experimental “José Carlos Mariátegui” en el sector Rupacucha, distrito de Rioja, el cual es evidente.Item Problemas del aprendizaje relacionado con la dificultad específica de la disortografía en estudiantes del sexto grado del nivel de educación primaria de la institución educativa Germán Tejada Vela – distrito de Moyobamba – 2015(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2017) Alvarado Oswaldo, Cesia Jemima; Ramirez Rojas, JansEl presente trabajo de investigación tuvo como objetivo establecer el tipo de relación que existe entre los problemas del aprendizaje y la dificultad específica de la disortografía en los estudiantes del Sexto Grado del Nivel de Educación Primaria de la Institución Educativa “Germán Tejada Vela” – distrito de Moyobamba – 2015. El tipo de investigación que se realizó fue básica, pertenece a un nivel descriptivo correlacional, se empleó la muestra por cuotas, por lo que se tuvo que elegir en forma aleatoria la cantidad de 70 estudiantes (10 estudiantes por sección) del Sexto Grado. Como resultado de la investigación se obtuvo que los problemas de aprendizaje es moderado en un 78.6%, es grave en un 17.1% y el 4.3% es leve. Y que la dificultad específica de la disortografía es grave en un 55.7% de los estudiantes, en 42.9% es moderado y sólo el 1.4% es leve. Así mismo se encontró que existe relación positiva considerable (r = 0.7099) entre los problemas de aprendizaje en la dimensión evolutiva y la dificultad específica de la disortografía. De igual manera se obtuvo relación positiva considerable (r = 0.7105) entre los problemas de aprendizaje en la dimensión académica y la dificultad específica de la disortografía. Finalmente se ha llegado a la conclusión que existe una relación positiva entre los problemas del aprendizaje y la dificultad específica de la disortografía en los estudiantes del Sexto Grado del Nivel de Educación Primaria de la Institución Educativa “Germán Tejada Vela” – distrito de Moyobamba – 2015.Item Programa estratégico Kinesis para minimizar el déficit de atención hiperactiva (DAH) en alumnos del 1° y 2° de primaria en I.E del distrito de Rioja(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2011) Huaman Escuadra, Delia; Perez Saldaña, Dayli; Ramirez Rojas, JansThe present work of investigation, was realised with purpose of experiment the proposal of the Program denominated "kinesis" that owns the propase of diminish the Deficit of Hyperactive Atenttion (TDAH) in children who suffer of this syndrome. For such reason we lead in the task of focusing our investigation; for which it has been taken like reference to all the Educativa lnstitutions (07) of the Leve! of Primary Education which they are in the scope of the jurisdiction of the district of Rioja, whose student population ascends to 927 students in its different sorts. lts started the execution of the investigation with the visit to the sections of First and the Second grade of each Educativa lnstitution, focused (22 sections), in order to find boys and girls with indications of the TDAH. For which, to discard this íncapacíty, it had to use the Test of Conners to the boys and girls with possible indicators with the help of a professional in psychology and the teacher of classroom that participated in this action. Product of this activity, was 30 children with this upheaval, which was summoned to a meeting of coordination with the parents of family (30) of these children, for the execution and their participation in the different factorías that were realised; as well as of the teachers that they have to these children in their classrooms so that they have the information .about the TDAH. Similarly, we met to the 30 children in a classroom preparad for them in the FEH-R in order to develop the factories classes types the days Saturdays anc Sundays during 1 O sessions of learning, monitored by means of the instrument of Checklist to be measuring with the advance of the factories, the degree of diminution of the TDHA in the children; which is inferred that, with the application of the proposal of the program "kinesis", lt's demonstrated the significant development of the attention of children .in front TDAH in the I.E of the district of Rioja; since when realising the statistical tests verified the obtained results product of the use of the statistical formulates (twin comparison) for the verification of the hypothesis, it obtained a value calculated of te = 21 ,34 and a tabular value of tt = 1,699 (obtained of th.e table. of probability of t distribution of Student, with a leve/ of signíficance of 5% and 29 degrees ofliberty), verifying that the ca!culated value is major that the . tabular value, which allows that the null hypothesis is located into of the region of rejection. The refore it is decided to accept the hypothesis of investigation with a level of confidence of 95%, the same that is demonstrated in the graph of the curve of Gauss. In addition we were applied the measurements of the levels of emotional upheavals, disorders conduct, difficulties in the learning in the children with this incapacity; as well as we were applied the measurements of the levels on the knowledge of the TDAH, levels of communication as much in the teachers and the parents of family .