(Lic.) Educación con mención en Idiomas Extranjeros con especialidad en Inglés - Francés
Browse
Browsing (Lic.) Educación con mención en Idiomas Extranjeros con especialidad en Inglés - Francés by Subject "Aprendizaje"
Now showing 1 - 12 of 12
- Results Per Page
- Sort Options
Item Actitudes y logro de aprendizaje del idioma inglés en los alumnos del 4to grado de educación secundaria de la Institución Educativa María Ulises Dávila Pinedo - Morales, 2016(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2018) Arevalo Tello, Jady Maria; Araujo Ruiz, Milagros; Palacios Paredes, Wendy LillyEl propósito de esta investigación fue determinar la relación entre actitudes y logro de aprendizaje del idioma inglés en los alumnos del 4to grado de educación secundaria de la Institución Educativa María Ulises Dávila Pinedo- Morales, 2016, teniendo en cuenta la capacidad cognitiva y afectiva del alumno. Los alumnos asumen con responsabilidad su conducta para decidir cómo quieren actuar y cómo sentirse ante los estímulos que perciben considerando sus objetivos y así generar nuevas oportunidades. Para cumplir con el propósito de la investigación se recolectó información de una muestra de 52 alumnos del cuarto grado de educación secundaria de la Institución Educativa María Ulises Dávila Pinedo – Morales de la cual se elaboró, validó y aplicó los instrumentos, estos fueron tabulados, descritos y analizados detalladamente. Se comparó los resultados de los alumnos en función de las variables: actitudes y logro de aprendizaje del idioma inglés. Los resultados mostraron que el tipo de actitud predominante hacia el idioma inglés en los alumnos del 4to grado de educación secundaria de la Institución Educativa María Ulises Dávila Pinedo- Morales, 2016, son desfavorables con 55.77% ante un 36.5%. Estos muestran que la mayor parte de encuestados manifiestan respuestas desfavorables hacia el logro de aprendizaje más frecuente en el idioma inglés, ante un menor porcentaje que demuestra el logro de los aprendizajes previstos en el tiempo programado.Item Estrategias de aprendizaje y competencia oral del idioma inglés en estudiantes de la I.E. Bilingüe –nivel secundario – Awajún 2022(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2024-06-13) Tsamach Cabrera, Ruth; Palacios Paredes, Wendy LillyEstrategias de aprendizaje y competencia oral del idioma inglés en estudiantes de la I.E. Bilingüe –nivel secundario – Awajún 2022. Durante los últimos años, los estudiantes de la I.E Bilingüe nivel secundario de Awajun han presentado constantes dificultades para poder desarrollar sus capacidades lingüísticas durante la enseñanza del idioma inglés, revelando de este modo la existencia de estudiantes cuyo nivel de habilidad del speaking y listening se encuentra en proceso o etapa de inicio. Las principales causas de la problemática son que, los docentes emplean estrategias monótonas y carecen de materiales educativos auténticos para la aplicación de una técnica o estrategia metodológica innovadora y dinámica para la enseñanza del idioma. Asimismo, se refleja la escasa preparación profesional de los docentes encargados de dictar las clases de inglés, dado que los materiales educativos de apoyo que brindan a sus estudiantes son básicos. El objetivo principal del estudio fue determinar la relación entre las estrategias de aprendizaje y la competencia oral del idioma inglés en estudiantes de la I.E. Bilingüe –nivel secundario – Awajún 2022. Investigación aplicada, nivel descriptivo – correlacional, de diseño no experimental, conformado por 47 estudiantes, a quienes se les aplicó el instrumento del cuestionario. Los resultados fueron: El uso de Estrategias de aprendizaje tiene predominio del nivel negativo o rechazo de 74.76%, y un menor predominio del nivel positivo en un 25.24%, el nivel de la Competencia oral en el idioma Inglés tiene predominio del nivel negativo o rechazo de 81.70% y un menor predominio del nivel positivo en un 18.30%. Conclusión: Existe una relación positiva baja (r: 0.2675) y significativa (p-valor: 0.050) entre las variables Estrategias de aprendizaje y la Competencia oral del idioma Inglés en estudiantes de la Institución Educativa Bilingüe – Nivel Secundario – Awajún 2022; por ello, se acepta la hipótesis alterna. Asimismo, se obtuvo un coeficiente de determinación de 0.0716; es decir, el uso de Estrategias de aprendizaje influye 7.16% en la Competencia oral del idioma Inglés.Item Expresión y comprensión oral del idioma inglés de estudiantes del quinto grado en instituciones educativas públicas de San Martín, 2023(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2023-11-08) Rojas Cordova, Kattia; Menor Salazar, Lidia; Juarez Diaz, Juan RafaelEl presente estudio, tuvo como objetivo “determinar el nivel de expresión y comprensión oral del idioma inglés de los estudiantes del 5° grado de secundaria de las instituciones educativas de San Martin”. Se hizo uso de un diseño descriptivo con dos variables, habiéndose aplicado instrumentos de expresión oral y un cuestionario de comprensión oral admitidos por criterio de jueces y establecidos una confiabilidad a través del alfa de Cronbach a una muestra de 459 estudiantes de 3 instituciones de la provincia de San Martin. La expresión oral en general en los escolares del 5to grado de secundaria se encuentra en un nivel bajo con el 32.24%, 47.06%, nivel medio y el 20.70% en un nivel alto. Se logra identificar que las dimensiones de expresión oral presentan un nivel de desarrollo insuficiente siendo el menos consolidado la fluidez con un nivel alto del sólo el 6.75%, la dimensión gramática un nivel alto de 7.63%, y la dimensión vocabulario un nivel alto de 19.61%, demostrando ser la dimensión mejor desarrollada. Por su parte la comprensión oral en general señala un nivel alto de 15.03%; el 47.71% presentan un nivel medio y el nivel bajo se ubica con 37.25%. Se concluye que, en las dimensiones de comprensión oral, el reconocimiento se encuentra en un nivel alto con 21.35% mostrando ser el indicador de mayor desarrollo. El nivel de retención alto con 19.47%, y la interpretación muestra un nivel alto de 12.04%.Item Hábitos de estudio y aprendizaje del idioma inglés en estudiantes de la I.E. Vencedores del Comainas – Roque(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2021) Padilla Bardalez, Kevin; Juarez Diaz, Juan Rafael; Leiva Quispe, RoiserEl presente trabajo de investigación, denominado: Hábitos de estudio y aprendizaje del idioma inglés en estudiantes de la Institución Educativa Vencedores del Comainas–Roque, tuvo como objetivo general: determinar la relación entre hábitos de estudio y aprendizaje del idioma inglés en estudiantes de la I.E. Vencedores del Comainas–Roque; para el cual se hizo uso del diseño descriptivo correlacional, con una población muestral de 131 estudiantes. Para la recolección de datos sobre las variables de estudio, así como la medición de las mismas, se hizo uso del cuestionario de “Hábitos y técnicas de estudio CHTE”, del autor Álvarez y Fernández (1999), y del registro de evaluación, para medir el logro de aprendizaje. Así también, la información recolectada fue sistematizada mediante estadística descriptiva e inferencial, a través de tablas y gráficos estadísticos. Finalmente, la fórmula del coeficiente de correlación, permitió llegar a los resultados, para arribar a las conclusiones y recomendaciones. Se encontró que existe asociación entre los tipos de hábitos de estudio y el aprendizaje del idioma inglés en estudiantes de la I.E. Vencedores del Comainas–Roque. Siendo el valor de Chi cuadrado calculado (x_c^2) (33,67), mayor que el valor tabular x_t^2 (12,59), es decir, se rechaza la hipótesis nula y se acepta la hipótesis alterna. En el 47 % de estudiantes de la I.E. Vencedores del Comainas–Roque predomina la dimensión en los hábitos de estudio de tipo condiciones físicas y ambientales; seguida por la dimensión, planificación y estructuración del tiempo (33.59 %) y conocimiento de técnicas de estudio (19.08 %). Respecto al aprendizaje del idioma inglés, el 37 % se encuentra en el nivel en proceso, seguido con el 31.13 % de estudiantes que alcanzan el nivel de logro esperado del aprendizaje.Item Influencia de la estrategia .didáctica "MORE SPEAKING" en el desarrollo de la habilidad oral del idioma inglés en estudiantes del sexto grado "B" nivel primaria de la l.E. 0620 - Aplicación del distrito de Tarapoto - 2011(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2013) Rios Ramirez, Teresa Estela; Ushiñahua Güivin, Milagros Natividad; Sanchez Vargas, Milagros Del PilarThe didactic strategy MORE SPEAKING arises as an altemative because of the absence of motivating strategies from teachers, where it is observed that the motivation is untied of the learning activities; according to that this strategy allows the development of the speaking skill of the English language through the connection of the motivation with the learning activities, achieving this way a significant learning. The problem, hypothesis and general objective have been structured by means of the relationship between the variables strategy MORE SPEAKING and the development of the speaking skill of the English language. The theoretical body of the didactic strategy MORE SPEAKING was systematized endowing it with a purpose, didactic processes and a theoretical support based on the philosophical, psychological and pedagogic foundation. The studied population was formed by 88 students and the sample by 25 students who were evaluated by means of a pre and post-test to determine the significant influence or not of the didactic strategy MORE SPEAKING in the development of the speaking skill of the English language. To measure the students of the six grade B didactic strategy, a pre-test was applied at the beginning and a post test at the end of the six strategy pedagogic workshops; the tests were made up of 30 items divided into four components. The investigation design was pre-experimental with a pre and post-test; with an experimental group, those groups were intact not equivalent. According to the statistical results in the chart Nº01 where a great progress is demonstrated between the Pre-test and the Post-test. For this reason in the results of the hypothesis test according to the chart Nº 6 reject the null hypothesis and the investigation hypothesis is accepted. That is to say that the application of the didactic strategy MORE SPEAKING incremented significantly the development of the speaking skill of the English language in the students of the six grade B primary level of the Educational lnstitution Nº 0620-Aplication of Tarapoto district.Item Influencia del programa "WORDS BY SONGS" en el incremento del vocabulario del idioma inglés en estudiantes del 4to grado "A" y "B" del nivel primaria de la l.E. "Miguel Chuquisengo Ramírez" Tarapoto - 2014(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2015) Romero Tejada, Sindy Marisela; Lopez Estrella, Moises; Navarro Macedo, RonaldThe following research deals with a methodological proposal in the teaching of vocabulary through the use of songs in English from the view of the musical expression and the English language. This research has an interdisciplinary approach between music and language in order to achieve a meaningful learning for the student, with the attempt to increase the English vocabulary of these students. The proposal is based on the importance of singing as a motivating activity for the students. Besides, the Psychomotricity Stage makes an important contribution for the success of this investigation. Students express themselves with their body and at the same time they sing, this improves the learning process. The song as a fusion of music and language is the ideal way of developing the expression and communication among people. lt is an essential element of the daily musical behavior, therefore it is necessary for the students to know many songs so these can give them expressive variety and raises their interest, and it becomes one of the most meaningful learning. For making possible this goal, we have gathered information from an experimental group of students in the 4th Grade "B" a sample of ten (10) of the l.E Miguel Chuquisengo Ramirez - Tarapoto 2014, we have applied a pre-test based on questions related to the contents we develop during the program "WORDS BY SONGS" which are based on the simultaneous development of 6 other workshops which their main goal is to improve the vocabulary in English. By the end of the 6 learning activities, we have applied a post-test to be contrasted with the first pre-test and carry out the tabulation, description, and analysis corresponding to the data. The respective comparison of scores gave as result the increment on average in scores of 07 to 16 just as the chart Nº 11 shows. This graphic at the same time shows that students of the 4th grade "B" at l.E Miguel Chuquisengo Ramirez - Tarapoto 2014 have considerably improved the vocabulary.Item Influencia del taller "LEARNING BY ACTING" en la producción oral del idioma inglés de los estudiantes del 5° "a" del nivel primario de la l.E.P. San Lucas, Tarapoto - 2014(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2015) Slater Ipushima, Josue; Ventura Lopez, Elias; Egusquiza Pezo, Juan CaveroThe present work of research carne out of the need for improving the oral production of the English language of the students of the 5° grade "A" of the primary level of the P.E.I San Lucas-Tarapoto 2014, since we observed deficiency upon the students to express orally in the English Language. The research had as a main objective to develop the oral production of the English Language by means of the methodological proposition "LEARNING BY ACTING" which used as a main strategy the THEATER as a didactic resource, which took place in eight workshops. Our research was based upon a constructivist approach, which manifested itself the existence and enduring of the active processes in the construction of new insights. The workshop "LEARNING BY ACTING" was specifically designed with the purpose of improving the oral production of the students of the 5° grade "A" of the primary level of the P.E.I San Lucas- Tarapoto 2014, this workshop had three stages which were: WARMING-UP, INTERACTING ANO PERFORMANCE and therefore the THEATER was used achieving that the student would keep their attention all the time. At the end of the 8 workshops, significance was observed regarding the improvement of the oral production of the students, since they showed to be able to express their ideas and emotions according to the different topics given; then the computing tab of data was done, the description and the respective analysis. We compared the obtained data before and after of the application and the result of grades of the 8 workshops. We evaluated four components in the oral production: fluency, coherence, cohesion and intonation. The results showed that the methodological proposition "LEARNING BY ACTING" affected meaningfully upon the development of the oral production. This achievement was due to the methodology designed under coordination towards the teaching-learning of the second language.Item Influencia del taller "MEMIPO" en la producción oral del idioma inglés en el tercer grado "B" del nivel secundaria de la l.E. Túpac Amaru – Tarapoto 2011(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2013) Delgado Segura, Jose Yonell; Tapia Isuiza, Meily Mavel; Linares Garcia, Jhon MartinThe title of this present investigation "INFLUENCE OF THE WORKSHOP "MEMIPO" IN ORAL ENGLISH LANGUAGE PRODUCTION IN THE THIRD GRADE "B" SECONDARY LEVEL l. E. TÚPAC AMARU TARAPOTO 2011 ", the objective was to experience the workshop MEMIPO oral production in English Language to students of the third grade "B" secondary level educational institution above the purpose of improving the development of language learning abroad. The research hypothesis (Hi) that we consider is the following: The workshop "MEMIPO" significantly influences English language learning in third grade "B" secondary level l. E. Tupac Amaru Tarapoto 2011. To test the hypothesis we proceeded to develop a type of experimental research, correlate level, and pre - experimental design of Pre-Test and Post-Test with experimental group. The sample consisted of 25 third grade "B" students, who were given an evaluation before and after application "MEMIPO" workshop. The data analysis of Pre-Test and Post-Test of the experimental group, has revealed the research hypothesis (Hi), such is the case that there is a significant difference of 3 and 16 between the average Pre notes Post Test and experimental group. The analysis and interpretation of results have established that MEMIPO workshop experimentation has significantly influenced Language Learning English in the third grade "B" secondary level l. E. Tupac Amaru Tarapoto 2011.Item Material didáctico impreso "MY CLASSROOM" y su influencia en la comprensión de textos escritos en inglés, en el área de idioma extranjero, de los estudiantes del 3° grado de educación secundaria de la l.E. "Santa Rosa" de la ciudad de Tarapoto, en el año 2008(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2008) Del Aguila Torres, Carol; Cano Flores, Margot; Cunia Garcia, Jacinto Juanlt is known that in most of the Educational lnstitutions of San Martin County and Region is exactly the teachers use strange methods and they lack authentic educational material to use far the application of the method in English teaching language, even though we live the computer science and the cybernetics current time. Likewise, in the 72 educational centers of high school that they are in San Martin ~ County, they use the active methods to teach this language at the present time whose origin is external to us, where the students build their knowledge up based on their own experiences. Owing to this fact, the students of San Martin County and Region Educational lnstitutions, Tarapoto district, they are harmed, because it is not used a certainly didactic material far English teaching language, for that reason the learning is poorly; on the other hand, the English classes are given by teachers, most of them are discouraging and this is the reason for students don't pass the subject with a low grade. Besides being given the case that students repeat the year, it would be an additional expense, not only far family parents, but also for the state and the small town. With the intention of contributing to solution of this problem, we carried out the research that it had as aim: Demonstrating the influence of the Printed Didactic Material "My Classroom" in order to improve the English written texts comprehension with students of the Third Year at the Educational lnstitution "Santa Rosa" high school of Tarapoto city, by the year 2008. In order to be able to get the proposed aim, it has been guided to validate the following hypothesis: lf the Printed Didactic Material, "My Classroom", is applied, it will increase the learning of the English written texts comprehension then, with students of the Third Year at the Educational lnstitution "Santa Rosa" high school of Tarapoto city, by the year 2008. In order to contrast the hypothesis, we carried out an applied research, with experimental level, with pretest and post test quasi experimental design with control group. The sample was made up by 59 students of the Third Year at the Educational lnstitution "Santa Rosa" high school,_ 29 of which were made up by the experimental group and 30 the control group, who were given an objective test before and after the experiment. The analysis of the data in the post •test with the experimental and control group, by means of the normal distribution in z, it has allowed to check out the hypothesis, such it is the case that Zc equals 10,35 is greater than Zt equals 1,64; then Zc being located in the rejection zone, it shows that ít has allowed to conclude that if the Printed Didactic Material, "My Classroom", is applied, it increases the learning of the English written texts comprehension then, with students of the Third Year at the Educational lnstitution "Santa Rosa" high school of Tarapoto city, by the year 2008.Item Rendimiento académico en el área de inglés en estudiantes del 4° grado de secundaria de las Instituciones Educativas Santa Rosa de la ciudad de Tarapoto y Juan Guerra del distrito del mismo nombre. 2010(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2011) Celiz Angulo, Norita del Pilar; Waldo Saldaña, Maria Josefina; Cunia Garcia, JacintoThe following study is a descriptive comparative research in education, because it was researched the academic performance in the English Subject in students of 4th grade of Santa Rosa High School from Tarapoto city and Juan Guerra High School from the district of the same name. For that reason this test was designed and valued with multiple choice items. Moreover, the averages of the qualifications were registered in the annual reports of 2010. Subsequently, the instrument test was applied to 109 students of both high schools. The corresponding measurement was done, and the results were evaluated depending on the variable: "Academic Performance in the English Subject". The results of the test showed an average of 8.99 for students of Santa Rosa High School, and 9.9 for students of Juan Guerra High School; which means that both high schools are in a deficient level, showing major deficiency in Santa Rosa High School in comparison with the students of the Juan Guerra High School; as for the annual average extracted from the annual reports, the students of the Santa Rosa High School showed a result of 12,48 and those of the Juan Guerra High School of 12,53; that lad us to know that in both high schools the academic performance is similar. Being perceived this way, a best Academic Performance in the students of Juan Guerra high school, determined in the statistical test of difference of averages through the t-student with a significant result of 2.68, when they were evaluated through the test. In this way we fulfill our goal to know the Academic Performance in the English subject in the high schools mentioned.Item Tipos de pensamientos y habilidades lingüísticas del idioma inglés en estudiantes de la Institución Educativa “María Ulises Dávila Pinedo” – Morales, 2019(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2022-12-05) Tapullima Garcia, Histhiner Miluska; Juarez Diaz, Juan RafaelCon el desarrollo de la presente investigación se buscó determinar la relación entre los tipos de pensamiento y habilidades lingüísticas del idioma inglés en estudiantes de la Institución Educativa María Ulises Dávila Pinedo - Morales, 2019, el cual fue efectuado bajo un diseño descriptivo correlacional, con una población muestral conformada por 86 estudiantes que cursan el tercer grado de secundaria. Al término del estudio se pudo confirmar la existencia de relación entre los tipos de pensamiento y habilidades lingüísticas del idioma inglés. Asimismo, el pensamiento convergente es el de mayor predominancia, lo cual indica que el estudiante induce una respuesta automática y lo hace por la asociación con el contexto. Por último, la habilidad lingüística del idioma inglés más frecuente en estudiantes es la comprensión oral con 32.56%, que está en un nivel de logro esperado.Item Uso del material didáctico “Kuyay Culture” y su efecto en el engagement de los estudiantes del 3° “B” en el curso de inglés de la I.E. Martin de la Riva y Herrera, provincia de Lamas, 2019(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2023-12-04) Rios Izquierdo, Leyly Katherine; Pinedo Flores, Jenifer; Arce Saavedra, Boris JesusUso del material didáctico kuyay culture y su efecto en el engagement de los estudiantes del 3° “B” en el curso de inglés de la I.E. Martin de la Riva y Herrera, provincia de Lamas, 2019 La investigación tuvo como objetivo principal fue determinar el efecto del uso del material didáctico KUYAY CULTURE en el engagement de los estudiantes del 3° “B” en el curso de inglés de la I.E. Martin de la Riva y Herrera, Lamas, 2019. La muestra estuvo conformada por 57 estudiantes del 3° grado de secundaria, dividido en dos grupos de 29 y 28 estudiantes cada uno. La selección de la muestra fue a conveniencia. El tipo de investigación fue aplicada, el diseño fue Cuasi – experimental con grupo experimental y grupo control. La técnica de recolección de datos fue la encuesta, cuyo instrumento fue una encuesta tipo escala Likert de 5 puntos. El resultado fue que el valor de significancia menor a 0.05; es decir fue 0.000; además se ha determinado el efecto a través del T calcular (13,144), considerando que es mayor al T tabular (2.021); logrando demostrar el efecto de una variable sobre otra, llegando a concluir que se acepta la hipótesis alterna del estudio.