Facultad de Educación y Humanidades
Browse
Browsing Facultad de Educación y Humanidades by browse.metadata.advisor "Bardales Zapata, Efrain De La Cruz"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item Compromiso parental y actitudes hacia la inclusión educativa de niños con discapacidad intelectual de la Región San Martín, 2021(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2022-11-17) Grandez Sangama, Jhon Elvis; Bardales Zapata, Efrain De La CruzEl trabajo de investigación denominado: Compromiso parental y actitudes hacia la inclusión educativa de niños con discapacidad intelectual de la Región San Martín, 2021, tuvo como objetivo general, determinar la relación entre el nivel de compromiso parental y actitud hacia la inclusión educativa de niños con discapacidad intelectual de la Región San Martín, 2021, para lo cual se hizo uso del diseño descriptivo correlacional, estará conformada por 105 padres de familia con niños con discapacidad intelectual. Para identificar el compromiso parental se aplicó la escala del mismo nombre, que presenta 24 ítems y se valora de 0 a 6 puntos, y para evaluar la actitud hacia la discapacidad intelectual, se utilizó una encuesta de actitudes, que consta de tres dimensiones: afectiva, asistencial y social. Se encontró que existe el nivel de compromiso parental de padres de niños con discapacidad intelectual, siendo el nivel medio el de mayor porcentaje con 58,1% y el de menor presencia el nivel alto con 17,1%. Se encontró, la relación entre el nivel de compromiso parental y la dimensión afectiva de la actitud hacia la inclusión educativa, es significativa, siendo el chi cuadrado encontrado 64,894 y el tabular 9,49. A su vez, la relación entre el nivel de compromiso parental y la dimensión asistencial, es significativa con 56,759 el chi calculado y el chi tabular con 9,49 y la dimensión social, siendo el chi calculado con 99,929 superior al chi cuadrado tabular con 9,49. Se concluye que el nivel de compromiso parental y actitud hacia la inclusión educativa de niños con discapacidad intelectual de la Región San Martín, 2021, siendo esta significativa.Item La educación ambiental y los recursos para su enseñanza(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2019) Mamani Loayza, Enrique; Bardales Zapata, Efrain De La CruzLa actuación del hombre ha puesto en peligro los recursos renovables, y ha ocasionado que comiencen a agotarse los no renovables, aunque la atmósfera, las aguas y los suelos parecen tan vastos que resulta difícil creer que el comportamiento de los seres humanos pueda llegar a afectarlos. La Educación, capacitación e investigación deben constituir estrategias orientadas a la formación de una nueva cultura ambiental que incida en preferencias de consumo y patrones de convivencia, de manera que el maestro debe realizar su trabajo incentivando a los estudiantes, respeto, amor e interés por la conservación de todos los elementos que conforman el medio ambiente. “En la escuela y en el hogar debe forjarse esta conciencia conservacionista del hombre del mañana”. (Frers, (s/a). La formación y el desarrollo de hábitos correctos en los estudiantes, en lo concerniente a la protección del medio ambiente en la escuela y sus alrededores, contribuyen a vincular la teoría con la práctica y a familiarizarlos con estas tareas y exigencias a escala local. Esto facilita que comprendan la importancia de la protección del medio ambiente y sus distintos factores, a nivel regional y nacional, y cómo una sociedad puede planificar y controlar la influencia del medio ambiente en beneficio de la colectividad. La responsabilidad en la protección del medio ambiente y los recursos naturales y artificiales, es de todos. En esta perspectiva hay que educar al individuo para que ocupe plenamente el lugar que le corresponde en la naturaleza, como elemento componente de esta. En cuanto a los contenidos que se considera en la presente monografía, tenemos: El primer capítulo denominado “la educación ambiental”, tiene por contenidos: el origen y evolución de la educación ambiental, ¿qué es la educación ambiental?, ¿cuáles son los componentes de la educación ambiental?, importancia y enfoques de la educación ambiental, y la educación ambiental en el Perú. En el segundo capítulo que tiene por tema “recursos de enseñanza”, abordamos los siguientes contenidos: el concepto de recurso de enseñanza, importancia, funciones y tipos de recursos educativos, además de los recursos didácticos en el aula. Y, finalmente el tercer capítulo tiene por título: “Recursos para la enseñanza de la educación ambiental”, y por contenidos: los recursos didácticos y la educación ambiental, y los recursos para la enseñanza de la educación ambiental.Item Propuesta metodológica modelo pedagógico holístico y su influencia del desarrollo del pensamiento resolutivo en estudiantes del 1er grado de secundaria de la I.E Manuel Segundo del Águila(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2011) Reategui Linarez, Llina Karen; Solano Carbajal, Batsc Antenor; Bardales Zapata, Efrain De La CruzProposed research methodology called "Holistic Teaching Model" and its influence on the development of Thought Resolving high school students in the district of Rioja, emerged from the holistic learning perspective which is to provide students with the tools to learn the set, an integrated and thus develop their learning potential. In this sense, the objective proposed in the research involved determining the influence of the proposed methodology in resolving the development of thinking of students in the first grade of secondary education since the area of Science Technology and Environment. Also, because the background was assumed that this influence would be significant this was the research hypothesis for this study. In the methodological part, under a quasi-experimental design, we considered two groups: a pilot who applied the proposal and a control group whose purpose was comparison was therefore not subject to the proposed methodology. Under these conditions, each group consisted of a sample of 28 students. T o obtain the results was necessary to design and implement a pre and post test consisting of the same 1 O items to mea su re the resolving of the students thought, which is considered one ítem for each specifíc capacity. Result of the application of the instrument, the pickup, analysis and interpretation of data obtained from field work, with 95% confidence by Student t test for difference of means test was performed hypothesis and concluded that methodological proposal Holistic Teaching Model has significantly influenced the development of thought in resolving the first grade students of secondary education in the area of Science, Technology and Environment of School "Manuel Velasquez Second Eagle" (PONASAPA) of Rioja district.Item Relación de la conciencia emocional de los padres de familia con el desarrollo moral de los estudiantes del 2do grado de secundaria de la I.E Clemente López Montalván(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2011) Belda Neciosup, Sofia Irene; Ramos Yahuarcani, Esther; Bardales Zapata, Efrain De La CruzShow it(subj) basic investigation was orientated to the educational institutionls relation of the emotional conscience of the family men with the moral development of the students of the second secondary- education grade the secondary leve\ls Cle lópez Montalván 1 once San Martín1S department was located in the road surface, province district of Moyobamba. present study has for objective To determine the relation among the family men's emotional conscience of family and the moral development of the students of the second secondary- education grade of the lnstitution Educativa Cle lópez Montalván of Calzada's district. Starting from a former study after transversa facto - correlaciona! , and determining the relation grade among the variables , they utilized the theoretic methods of induction , analysis 1 synthesis , as well as the empiric measurement methods and statistical methods , 1 have a meal also , and he polls individual to establish the perception level to the parents and students. In the intention of checking them hypothesis 1 it has happened to me that they have recollected information of the lnstitution Educativa Cle lópez Montalván , of 45 family men , applying a 17- items test and to 45 students of the secondary levei1S Second grade , correspondent to the VIl Ciclo of Regular Basic education , with a 12- items opinion poll's application. With the statistical test , he became established than exist relation among the Conciencia Emocional of the parents of family and the children's Desarrollo Moral students of the ( 2do 1 harrow ) of Educación Secondary, Obteniéndose a value once was calculated ofYc =0,572~ principal than the tabular value of Ya =0,288, morar development brings near product of the hushed knowledge that the family men have.Item Relación entre los hábitos de estudio y el rendimiento escolar de los estudiantes del 2do grado de secundaria en la I.E Divino Maestro(Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial, 2013) Naval Chavez, Segundo Enemecio; Altamirano Leon, York Lenin; Bardales Zapata, Efrain De La CruzThe study habits is a variable closely linked to school performance, is what highlights Santiago (2003) by stating that, "one of the most common reasons that presents on the poor performance of students at all levels of the education system is lack of study skills, such as: the proper use of time, read, make good use of what they read, how to take notes, make an outline, use good access to central information. The absence of these skills cannot set the direction and intensity of effort to define the student to obtain satisfactory achievements in their studies. lt has therefore been investigated and is still being investigated intensively on the link of these two variables in the academic world of children and young people of different ages. The research focused on the second level of secondary education of School District Divine Master Elias Vargas Soplín in order to verify the connection between these two variables as learning skills in students present. These two variables named as study habits and academic performance is studied as two components of the same process. Based on a theoreticat framework that conceptualizes and describes the habits of study as one component of the process of incorporating cognitive learning and school performance that appears induced in part by the presence of the first component with its specific characteristics as cross product of a set of academic activities. Our objective was to determine the association between study habits and academic performance in second grade students of secondary education of School District Divine Master Elias Vargas Soplín taking to 81 students as members of the population in the three existing sections in 2011. The research was adjusted to a descriptive correlational design, with the media and track inventory for examining the data, which was applied only once in both cases. The analysis and interpretation of results revolves around trends expressed as the sum of frequency in each of the indicators evaluated in the variable study habits while in school performance variable was taken into account as evaluative behavior final product of the process of learning mode supported grade qualifying expression values percentage reaching 56% on average of the three sections; also referentially had to resort to the calculation of the arithmetic mean for statistical stability test results, appreciating significant homogeneity. On the correlation was used to calculate the Pearson correlation coefficient to take the test of the hypothesis generally getting 0.88 as the coefficient r value thus failed to demonstrate that there is a positive trend as a possible association between the variables.